Je s podivem, že vláda i ministerstvo zdravotnictví ochotně poskytují během koronavirové akce informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Jindy totiž úřady využívají ty nejmazanější kličky, aby se odpovídání na dotěrné dotazy občanů vyhnuly. V tomto článku shrnujeme, co občané vypátrali o tom, jestli vláda měla či neměla podklady k tomu, aby nás zavřela doma a zničila naši společnost.
1) Ministerstvo zdravotnictví
Dotaz:
- Počet osob v České republice, které zemřely výlučně či z převažující příčiny způsobené onemocněním COVID-19,
- Jaká hodnota příslušných jednotek při zjišťování přítomnosti koronaviru SARS-CoV-2 v těle člověka dokládá, že člověk je nakažen.
Z odpovědi:
„Pokud však jde o požadavek na sdělení počtu osob v České republice, zemřelých výlučně či z převažující příčiny na onemocnění COVID-19, a dotaz, a jaká hodnota příslušných jednotek při testování přítomnosti koronaviru SARS-CoV-2 v těle člověka dokládá, že je člověk nakažen, nezbývá než uvést, že ministerstvo předmětnými daty nedisponuje. V případě prvního dotazu potom ministerstvo tuto informaci nemá z objektivních důvodů, když předmětná data nejsou k dispozici ani v celosvětovém měřítku (jak bylo shora uvedeno, identifikovat příčinu smrti výlučně na onemocnění COVID-19 totiž v současnosti vědeckými metodami nelze), v případě druhém (požadavek na sdělení „hodnoty testu, jež svědčí pro přítomnost koronaviru SARS-CoV-2 v těle člověka“) těmito technickými daty disponují poskytovatelé zdravotních služeb, jež testy provádějí, např. krajské hygienické stanice, nikoli ministerstvo, jakožto správní úřad.“
2) Úřad vlády
Dotaz:
- a „Na základě, jakých podstatných a měřitelných informací byl vyhlášen nouzový stav dne 12.3. 2020 ve smyslu ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Usnesením č. 194 – uveďte podrobné, měřitelné a přezkoumatelné odůvodnění.
- Proč přezkoumatelné odůvodnění vyhlášení nouzového stavu ze dne 12. 3. 2020 nebylo řádně zveřejněno ve veřejném prostoru – web, média apod.)?
- Jsou mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví opatřením obecné povahy dle § 171 správního řádu? Pokud ne, jaký status tato opatření mají a podle jakého právního předpisu?
- Čl. 14 Listiny základních práv a svobod – Na základě, jakých měřitelných informací a odůvodnění bylo v rámci nouzového stavu omezeno právo občanů na volný pohyb? Omezení tohoto práva není nikde měřitelně odůvodněno.
- Proč nebylo zveřejněno přezkoumatelné odůvodnění omezení práva na volný pohyb ve veřejném prostoru – web, média apod.?
- Jaká byla příčina úmrtí u osob, které zemřeli v důsledku coronaviru? Ke dni 11. 5. 2020 je jejich počet 280.
- Jakým způsobem bylo zjištěno, že tyto osoby (zmíněné v bodě 6) zemřeli v důsledku coronaviru? Uveďte měřitelné informace o tom, že bylo medicínsky prokázáno, že tyto osoby skutečně zemřeli v důsledku nákazy coronaviru.
- Proč mezi občany, kteří zemřeli v důsledku jiných onemocnění, a bylo testy prokázáno, že měli nákazu covid-19, proč se uvádí jako oběti covid-19, když jimi nebyli?
- Čl. 15, 16 Listiny a související – Z jakého důvodu bylo omezeno právo osob zákazem s účinností od 13. března 2020 od 6.00 hodin Usnesením č. 199 účastnit se až do odvolání na všech veřejných a soukromých kulturních, sportovních, společenských, náboženských, vzdělávacích a dalších akcí s účastí přesahující ve stejný čas počet 30 osob. Zákaz se týkal mimo jiné i trhů, poutí, slavností či ochutnávek. Na základě, jakého přezkoumatelného odůvodnění tak bylo přistoupeno k omezení práva na shromažďování.
- Čl. 10 Listiny – Jak byla řádně odůvodněna nutnost nosit zakrytí nosu a úst? V odůvodněních opatření Ministerstva zdravotnictví se předpokládá existence coronaviru, ale ta nebyla dostatečně prokázána a nebylo prokázáno, že v souběhu s Covid-19 neprobíhala jiná virová onemocnění daleko horší než Covid-19.
- Čl. 16 Listiny – Jak bylo přezkoumatelně zdůvodněno, že hobby markety (kde jsou pro Covid–19 ideální podmínky pro šíření) mohou být otevřeny v době před velikonočními svátky, ale bohoslužby, kde je stejná, ne-li menší koncentrace lidí tyto nemohly proběhnout?
- Čl. 19 Listiny – Jak bylo přezkoumatelně zdůvodněno, že se občané nemohou shromažďovat při zajištění základních hygienických standardů?
- Jak bylo přezkoumatelně zdůvodněno, že se zakazuje osobní přítomnost žáků ve školách a školských zařízeních?
- Čl. 26 Listiny – Jak bylo měřitelně prokázáno, a zdůvodněno, že maloobchody musí být kvůli šíření coronaviru zavřené a občanům bude zamezeno pokračovat v podnikání?“
Z odpovědi:
- K Vaší žádosti si Vás dovoluji informovat, že odůvodnění vyhlášení nouzového stavu bylo prezentováno na tiskové konferenci vlády;
- K Vaší žádosti si pro Vaši informaci dovoluji uvést, že odůvodnění omezení volného pohybu osob z důvodu zabránění šíření COVID-19 bylo prezentováno na tiskové konferenci vlády;
- K Vaší žádosti Úřad vlády ČR disponuje pouze odůvodněním přijatých opatření z důvodu zamezení šíření COVID-19, a dále záznamy tiskových konferencí a jejich přepisy na internetových vládních stránkách.
3) Ministerstvo zdravotnictví
Dotaz:
- Jakým způsobem bylo publikováno (zveřejněno) Mimořádné opatření MZ ČR ze dne 15. května 2020, č. j. MZDR 20581/2020-1/MIN/KAN.
- Jakým způsobem bylo publikováno (zveřejněno) Mimořádné opatření MZ ČR ze dne 15. května 2020, č. j. MZDR 20588/2020-1/MIN/KAN.
- Seznam obcí v České republice, kam Ministerstvo zdravotnictví zaslalo k publikaci (zveřejnění) Mimořádná opatření podle bodu (a) a (b) této žádosti.
- Jakým způsobem bylo publikováno (zveřejněno) jakékoli jednotlivé Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví před těmi, která jsou označena pod bodem (a) a (b) této žádosti. Informace podle bodu (d) této žádosti žádáte od 01. 03. 2020 do 15. 05. 2020;
Z odpovědi:
„Pokud však jde o požadavek na sdělení počtu osob v České republice, zemřelých výlučně či z převažující příčiny na onemocnění COVID-19, a dotaz, a jaká hodnota příslušných jednotek při testování přítomnosti koronaviru SARS-CoV-2 v těle člověka dokládá, že je člověk nakažen, nezbývá než uvést, že ministerstvo předmětnými daty nedisponuje. V případě prvního dotazu potom ministerstvo tuto informaci nemá z objektivních důvodů, když předmětná data nejsou k dispozici ani v celosvětovém měřítku (jak bylo shora uvedeno, identifikovat příčinu smrti výlučně na onemocnění COVID-19 totiž v současnosti vědeckými metodami nelze), v případě druhém (požadavek na sdělení „hodnoty testu, jež svědčí pro přítomnost koronaviru SARS-CoV-2 v těle člověka“) těmito technickými daty disponují poskytovatelé zdravotních služeb, jež testy provádějí, např. krajské hygienické stanice, nikoli ministerstvo, jakožto správní úřad.“
4) Ministerstvo zdravotnictví
Dotaz:
Poskytnutí dokumentů obsahujících výsledky epidemiologického/matematického modelování (nebo alespoň kvalifikované odhady) šíření COVID v ČR, které měla/má vláda, Ministerstvo zdravotnictví, krizový štáb nebo epidemiologická komise k dispozici při rozhodování o krizových opatřeních. V případě neveřejných dokumentů prosím sdělení názvu dokumentu, stupně utajení, a důvodu utajení.
Z odpovědi:
„Ministerstvo požadovanými informacemi nedisponuje.“
5) Ústav zdravotnických informací a statistiky
Dotaz:
- Jaká jsou kritéria pro to, aby zemřelý byl zalazen do shora uvedeného celkového počtu úmrtí v souvislosti s onemocněním COVID-19?
- Jaká probíhá kontrola dat, jež jsou použity pro účely stanoveni tohoto celkového počtu úmrtí (tedy, jaké kontrolní systémy jsou zavedeny pro to, aby v tomto počtu nebyli uváděni zemřelí, kteří nezemřeli přímo ani nepřímo v důsledku onemocnění COVID-19)?
- Můžete vyloučit, že v tomto počtu jsou uvedeni i lidé, kteří zemřeli z důvodu, který nespočívá v onemocnění COVID-19 (tj. lidé, kteří by zemřeli v danou dobu i bez onemocnění COVID-19)?
- Pokud ano, jaké je procentuální vyjádřeni podobné chybovosti?
- Můžete vyloučit, že taková chybovost překračuje I O %?
- Pokud ano, na základě jakého výpočtu?
- Je metodika, kterou pro určeni celkového počtu úmrtí v souvislosti s onemocněním COVID-19 používáte, zcela shodná s metodikami používanými v ostatních zemích EU?
- Pokud ano, kdo tuto metodiku určil?
- Jaký podíl na dosaženém sníženi reprodukčního čísla (oproti stavu ke dni I. 4. 2020) mají zákazy, nařízené opatřeními vydanými Vládou ČR a Ministerstvem zdravotnictví ČR?
- Jaký podíl na dosaženém snížení reprodukčního čísla (oproti stavu ke dni 1. 4. 2020) má kalibrace metody výpočtu reprodukčního čísla (tedy úprava algoritmu, použitého pro výpočet reprodukčního čísla)?
- Jaký podíl na dosaženém snížení reprodukčního čísla (oproti stavu ke dni 1. 4. 2020) mají doporučení Vlády ČR a Ministerstva zdravotnictví ČR, zejména doporučení (nezávazného charakteru) omezit kontakt se seniory, např. s prarodiči apod.?
- Je možné jednoznačně vyloučit, že by podíl zákazů na snížení reprodukčního čísla (viz bod 9 výše) byl nižší než 10 %? Pokud ano, na základě čeho tak lze učinit?
- Je možné jednoznačně vyloučit, že by stejného snížení reprodukčního čísla bylo dosaženo i bez zákazů uvedených v bodě 9 výše?
- Je možné, že ke změně reprodukčního čísla dojde i jen z důvodu zvýšení počtu testovaných osob v České republice?
Z odpovědi:
- (K otázce a): Aktuálně jsou mezi zemřelé zahrnuty všechny osoby evidované v Informačním systému infekčních nemocí (ISIN) jako pozitivně testované na onemocnění COVID-19, u nichž evidujeme úmrtí.
- (K otázce b): Viz. výše, kontrola není prováděna. Data s vyhodnocením příčiny smrti budou k dispozici v průběhu roku 2020.
- (K otázce c): Tyto osoby, pokud byly COVID-19 pozitivní, jsou zahrnuty.
- (K otázce n): Toto není možné, tzv. harvesting efekt narůstajícího počtu testů bylo možné pozorovat na počátku března – velmi pochopitelně z důvodu startovací kapacity a také vzhledem k epidemiologické situaci. V současnosti tento vliv neexistuje – Změny v počtu testů nemají vliv na efektivitu záchytu – měřeno denními hodnotami i kumulativním podílem za celé sledované prevalenční časové okno.
Celou odpověď Ústavu zdravotnických informací a statistiky si přečtete zde.
6) Úřad vlády
Dotaz:
- Všechny informace v jakékoli podobě (např. materiály pro jednání vlády, studie, důvodové zprávy, posudky, plány, rozbory, podklady jakýchkoli jiných státních orgánů a institucí, statistických informací, apod.), které byly podkladem pro vyhlášení nouzového stavu (vydání usnesení Vlády České republiky ze dne 12. března 2020 č. 194 o vyhlášení nouzového stavu pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru /označovaný jako SARS-CoV-2/na území České republiky);
- Sdělení, jakými úvahami se vláda řídila při hodnocení podkladů pro vyhlášení nouzového stavu a při rozhodnutí jej vyhlásit;
- Všechny informací v jakékoliv podobě (např. materiálů pro jednání vlády, studií, důvodových zpráv, posudků, plánů, rozborů, podkladů jakýchkoliv jiných orgánů a institucí, statistických informací a podobně), které byly podkladem pro prodloužení nouzového stavu (vydání usnesení Vlády České republiky ze dne 9. dubna 2020č. 396);
- Sdělení, jakými úvahami se vláda řídila při hodnocení podkladů pro prodloužení nouzového stavu a při rozhodnutí jej prodloužit;
- Všechny informací v jakékoliv podobě (např. materiálů pro jednání vlády, studií, důvodových zpráv, posudků, plánů, rozborů, podkladů jakýchkoliv jiných orgánů a institucí, statistických informací a podobně), které byly podkladem pro vytvoření Harmonogramu uvolňování opatření ve školách a školských zařízeních, podnikatelských a dalších činností, který vláda přijala dne 14. 4. 2020 a který je zveřejněný na internetu;
- Sdělení, jakými úvahami se Vláda řídila při hodnocení podkladů pro schválení harmonogramu uvedeného výše v bodě 5) této žádosti.“
Z odpovědi:
„K usnesení vlády č. 194ze dne 12. března 2020 o vyhlášení nouzového stavu neeviduje Úřad vlády oficiální podkladový dokument“.
Celou odpověď Úřadu vlády si přečtete zde: