Když už jsme psali o povinném očkování a testování hasičů a policistů, říkám si, proč pořádně nerozebrat i to, jakým způsobem se může nařídit povinné očkování nás všech. Sice mi nejde na rozum, proč by to bylo zapotřebí, nikdo dospělý, kdo nemá trauma z dětství, se přece nebojí včeličky a je dost rozumný na to, aby pochopil, že jeho vakcína chrání souseda a sousedova zase jeho.
Může se ale stát, že v důsledku koronavirových konspirací lidi ještě začnou o vakcíně hromadně přemýšlet a třeba si budou říkat, že se očkovat nenechají. Ach bože, nebyla by proočkovaná dostatečná část společnosti a nic by nefungovalo! Nechají to politikové jen tak? Nevíme. Dnes se sice říká, že vakcína bude „dobrovolná“ (byť fakticky bez ní nebudete moci fungovat ve společnosti), přesto není od věci vědět, co všechno vám může stát nařídit.
Jestli se nebojíte, pojďte se podívat na další ustanovení zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.
Podle § 69 odst. 1 písm. g) může stát v rámci mimořádných opatření, která nám tak pomáhají v boji s pandemií i epidemií a vůbec s každým virem, nařídit všem tzv. mimořádné očkování a také preventivní podání jiných léčiv (profylaxe).
Za porušení povinnosti vyplývající z tohoto opatření hrozí již legendární pokuta ve výši 3 miliony korun.
Pokud jde o informovaný souhlas podle zákona o zdravotnických službách, je i pro běžného občana limitovaný. Máte rozhodně právo na pořádné poučení, to je bez debat. Můžete i nesouhlasit, ale když to uděláte, hrozí vám vysoká pokuta. Váš souhlas tedy v žádném případě není svobodný. Jste jen poučený pacient, který v podstatě souhlasit musí, nechce-li mít velké starosti nebo podstoupit nepříjemnosti.
Stát tedy může všem lidem nařídit povinné očkování. Klidně i proti koronaviru.
Zatím to nevypadá, že by toho využil, ale možné je prakticky cokoli.
Z povinnosti očkovací se můžete vyvléct tak, že prokážete, že máte protilátky. Protože prodělání nemoci zanechává sice v těle stopu na úrovni buněčné imunity, jak jsme se od jara všichni poučili, ale nemusí být k nalezení protilátky v krvi, bude vaše důkazní břemeno možná sakra těžké.
Zajímalo by nás, jestli není problém nechat se očkovat na nemoc, kterou už organismus prodělal? Anebo jestli není problém nechat se očkovat, když možná zrovna covidem trpím (ačkoli to vůbec netuším a zjistím to jen z pozitivního testu a možná ani to ne)?
Další možností, jak se povinnosti nechat se očkovat můžete zbavit, je prokázání tzv. výhrady svědomí. Psali jsme o ní včera v souvislosti s přelomovým rozhodnutím Nejvyššího správního soudu. Taky jsme naznačili, jaké kvality musí vaše svědomí splňovat, abyste se ho mohli u soudu dovolávat. Podle nás, znovu opakujeme, je to důvod pro to, aby lidi doopravdy ze všech svých sil bojovali za svobodu. Bez výmluv.
Kromě výhrady svědomí je tu i výhrada náboženská. Jsme sami zvědaví, jak se s ní soudy poperou. Takoví ústavní soudci zatím nemají špetku pochopení pro eleutheriány, kteří bezmezně věří ve svobodu lidských bytostí a nyní se tím vším, co se děje, cítí se bytostně omezováni na svých právech věřícího. Proto by nejraději řekli, že nic jako náboženství a jeho ochrana neexistuje. Současně ale vědí, že islám vytrvale právě skrze náboženské požadavky ničí naše společenská pravidla a těžko říct, jestli se soudcům chce vystupovat proti muslimským požadavkům nebo je spíše uznávat. Bude to celé ještě hodně zajímavý souboj.