Že mám plný zuby neotesaných lékařů, kteří mají tu drzost mít poznámky k tomu, že některý pacient nepodstoupil dobrovolné očkování na covid (i kdyby bylo povinné, je po tom lékařům kulový), to, myslím, ví každý čtenář blogu. Lékaři by si měli uvědomit jediné: to my, podnikatelé (a z části zaměstnanci podnikatelů) prostřednictvím daní, které odvádíme, hradíme jejich platy (a ne, lidé placení státem vážně daně neplatí, je to jen přerozdělování). Lékaři nám za naše peníze (stejně jako policisté, učitelé, soudci, akademici nebo třeba úředníci) poskytují službu a podle toho by se měli chovat – s úctou a profesionálně. Svoje politické názory (covid není nic než politika) si můžou nechat na doma nebo do hospody, popř. je ventilovat na fejsáči, nikdy ale ne v ordinaci, kde na ně není nikdo zvědavý. Navrhuju proto, abyste tohle lékařům řekli, jestliže by byli troufalí a měli poznámky k vašim rozhodnutím týkajícím se těla a integrity.
Tímto neříkám (aby mi to někdo nepodsouval), že lékaři a sestry nemají dostávat mzdu nebo že snad dostávají nějak moc. Jen bych byla ráda, aby si každý z nich při své práci uvědomoval, odkud ty peníze pochází a při jednání s pacienty projevil náležitý vděk. Toť vše. (Ostatně, tohle platí pro VŠECHNY, kdož jsou placeni ze státního rozpočtu, bohužel to mnohdy není z jejich chování patrné, že nám, občanům, slouží, protože je platíme.)
Často si říkám, že by bylo mnohem lepší, kdyby naše zdravotnictví a zdravotní pojištění fungovalo prostě jinak. Přála bych si, abych nemusela solidárně odvádět celou částku ve prospěch celku, ale abychom mohli mít individualizované pojištění, kdy byste si mohli připlatit za to, že se k vám bude v nemocnici chovat personál slušně a s respektem a dostanete prostě lepší péči. Když jsem byla na Žluťáku na programu prevence, který si celý cvakáte z vlastní kapsy, bylo to skutečně docela jiné (lékařka se mi asi 10x omluvila, a to jen proto, že jsem ji zaslechla, jak si stěžuje druhé, že je toho dneska hodně), než když si dovolíte přijít za (některými, ne všemi, samozřejmě, protože ne každý lékař je idiot, ale je jich dost) některým specialistou a žádáte ošetření. Vím, že se to už řešilo a že nadstandardy byly shledány jako nespravedlivé, ale mně osobně to vadí – přece se nemusí mít všichni stejně blbě jen proto, že je někdo chudý a někdo bohatší (a to říkám s vědomím, že osobně nemám peněz na rozhazování a zřejmě bych patřila k oné chudině, která si slušné zacházení koupit nemůže). Možná by pomohly i nějaké přímé platby, protože by bylo evidentní, kdo že zdravotníkům vlastně platí – že jsou to pacienti, jejich zákazníci. A zákazník má vždycky pravdu a zaslouží si slušné zacházení.
Přeju vám hodně odvahy a štěstí, až budete čelit nějakému arogantnímu doktůrkovi, který si myslí, že všemu rozumí nejlíp a vás nebude brát jako partnera při léčbě, ale jen jako jakýsi zbytečný otravující objekt. Nebo spíš takhle: přeju vám pouze lékaře, kteří vnímají pacienta jako člověka a jako váženého klienta, který celý ten cirkus platí ze své kapsy (nebo kterému to z milosti platí jeho spoluobčané).